Nieuws

zaterdag 26 april 2025
Publicatiedatum

Midweekse oefenvlucht

T18 gewijzigd

Geachte besturen,

Naar aanleiding van het niet doorgaan van de eerste 2 midweekse vluchten wegens de slechte weersverwachtingen hebben we als bestuur besloten om de derde vlucht niet te houden vanuit Roye maar vanuit Chimay. De vlucht T18 op 30 april wordt dus vervlogen vanuit de nieuwe lossingsplaats in Chimay, waarvan de coördinaten nog niet bekend zijn. De afstand is ongeveer die van de eerdere plaats in Chimay.

Omdat het weekendprogramma wel redelijk ongewijzigd is doorgegaan achten we het nu nog niet nodig om nog een extra midweekse vlucht op het programma te zetten. We hopen op mooi weer op 30/4 en zullen dan het programma ongewijzigd uitvoeren.

Met vriendelijke groeten,

Geert Schuurmans

Secretaris a.i. Afd. Oost Brabant

marlon2

vrijdag 25 april 2025
Publicatiedatum

martin

Je moet ze gewoon hebben, onder alle omstandigheden en dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Gisteren verwachtten we een mooie vlucht, onder de mooiste weer condities. Maar dat pakte toch een beetje anders uit. Het zal overal niet hetzelfde zijn geweest maar hier werd het een stroperig vluchtje dat toch ruim een halfuur openstond.

Vooral voor veel onervaren duiven was het een moeilijke vlucht. Er zat blijkbaar toch weer wat meer zuidoost in de wind dan dat wij gehoopt hadden. De duiven waren mooi vroeg los en we hoopten echt op een prachtige vlucht.

De snelheid die we dachten dat de duiven zouden halen moesten we al snel bijstellen naar beneden en dat kon een gouden of een ijzeren betekenen. Een gouden, als het een pittige Noordoosten wind zou blijken te zijn en een ijzeren, als ze weer een moeilijke vlucht zouden treffen.

Zo rond 10 voor 12 zien we dan een doffer aan komen steken en die is duidelijk voor buurman Arie. Direct gevolgd door nog een doffer die wat teveel oostelijk zat en als een schicht op de klep viel. Het was onze 1e getekende “Mathieu” en dat gaf een heel goed gevoel.

Dan moeten we maar liefst 5 minuten wachten en komt onze “Denise”, een donker duivinnetje en kleindochter Miss U. Ze had blijkbaar geleerd van verleden week want toen zat ze te laat. Dan 2 minuten later komen er 2 oude duivinnen praktisch tegelijk maar het loopt niet echt soepel verder.

De gaten zijn te groot en we zien duidelijk dat het voor de late ( 1 vlucht ervaring), die er in een keer opstonden te moeilijk is. We hadden er 2 in één keer opstaan en ééntje is nog achter. We waren blij verrast door de uitslag, we deden hier in de regio gewoon goed mee.

In de club waren 1033 duiven mee en daar vlogen onze duiven 2-5-13-14-27 enz. 28/14. In onze regio waren 2235 duiven in concours en daar was het 18-33-64-65 enz. 28/12. Wel was weer één van onze beste doffers 23-242 niet geconstateerd, dezelfde als tijdens de 1e vlucht.

Heel vreemd want tijdens het trainen doet de chip het altijd en ook als we hem alsnog willen constateren staat hij direct op de computer. Volgende week zullen we hem direct na aankomst controleren.

Nog steeds dik tevreden want na 3 vitesse vluchten staan we nog steeds op de 2e plek in de regio en Mathieu staat nog steeds 2e beste vitesse duif. Hij vliegt nu achter elkaar in de club de 11e van 994 duiven, de 1e van 1058 duiven en nu de 2e van 1033 duiven. En dat voor een verduisterde doffer, dit zou een goede kunnen worden.

Volgende week de laatste vitesse vlucht en dan komen de midfond vluchten, en gaan we donderdag inkorven, dan zijn de afstanden wat verder en zie je vaak toch andere duiven naar voren komen. We gaan het vol vertrouwen meemaken! Ik wens iedereen fijne paasdagen!

woensdag 23 april 2025
Publicatiedatum

willem mulder

Ja dat is een van de vele vragen, die me dit jaar werd gesteld. Maar ja, we weten dat na regen zonneschijn komt en na de  vitesse de midfond.
Daarom ga ik een serie van zes maken. Want we willen ook graag dat de duivenliefhebbers goed geïnformeerd zijn voor het komende vliegseizoen. Achtereenvolgens dus vitesse, midfond, dagfond, overnachtfond, jonge duiven en natour. Ik zal mijn best doen om de artikelen voor desbetreffende vluchten te publiceren. Dus voordat de vitesse begint en voor de midfond begint etc.  
U weet dat voeding me wel een beetje op mijn lijf geschreven is. Ik voel al heel snel aan mijn water of iets deugd, of dat er geen balans in het voer zit. Met bijproducten ligt dat ingewikkelder. Er is meer te koop op de markt dan we in 100 jaar zouden kunnen geven. Dat maakt het lastig. Er zijn combinaties van stoffen die je niet direct verwacht en dus zit er soms weinig logica in. Er zijn vele producten die op elkaar lijken, omdat er hetzelfde product in zit met een ander etiketje er om. Ja als iets goed is, moet het gekopieerd worden. Zo is het altijd al geweest en zal het ook wel zo blijven.
Allereerst  moet je als liefhebber weten, wat je aan het doen bent. Waarom je een product geeft dus. Niet zo van: die topliefhebber doet dat en daarom doe ik het ook. Hij is er kampioen mee geworden, dus wordt ik dat nu ook. Zo simpel zal het wel niet zijn toch? Het gevolg is frustratie van de liefhebber, die daarna weer een andere topper gaat volgen.
Blind volgen is eigenlijk nooit de beste methode. De omstandigheden op het hok van die topper is bijna altijd anders dan die bij jou thuis. Daar komt bij, dat je niet evenveel tijd hebt dan die topliefhebber of niet zoveel tijd wilt investeren. Dan kun je ook nog de vraag stellen of het eigenlijk wel ligt aan dat kleine beetje aan toevoegingen. Zou het niet meer aan de duiven van de topper liggen? Of aan zijn betere hok? Of aan de betere gezondheid van zijn duiven? Aan het motiveren? Aan zijn inzet? Of aan uw luiheid?
Kijken we naar de hoeveelheid werkzame stoffen, dan moet je toch ook vaststellen dat het slechts een heel klein deel is van de totale voeding. Vijf gram voor 20 duiven bijvoorbeeld…Dat is een vierde deel van een gram per duif. De duif een 30 tot 35 gram voer per dag. En dan een kwart grammetje meer werkzame stof van een bijproduct. Laat dat eens even rustig op je inwerken. Even met je beide benen op de grond…….. inademen………. Ja, adem maar uit….. Zou het niet zo kunnen zijn, dat je de meeste winst dus eigenlijk uit de voeding zou moeten halen die je geeft?
Toch is het ook zo, dat goede bijproducten wel degelijk zijn effect kunnen hebben. Zeker op de langere termijn. Vaak hoor ik dat vader en zoon beiden met duiven spelen. Ook met dezelfde soort duiven. Vader speelt zonder bijproducten, omdat hij daar niet in gelooft. Zoonlief geeft wel bijproducten en vaak ook volgens een bepaald schema. De eerste helft van het seizoen komen de duiven van vader en zoon tegelijk thuis. Weinig verschillen te zien. “Zie je nou wel dat het niet uitmaakt” hoor ik de oude baas al zeggen. “Ik heb het je toch gezegd”…Maar in de tweede helft van het seizoen zakken de duiven van vader geleidelijk weg. De duiven van de zoon houden het langer vol. Waarom? Omdat ze net iets beter en sneller konden herstellen na een vlucht. Omdat ze net iets betere voedingsstoffen kregen in de opbouw. Omdat ze ook betere toevoegingen kregen voor de aanstaande vlucht. Ja, en dat betaald zich uit aan het einde van de rit. Dus verwacht geen wonderen. Ik zal ook gewoon zeggen wat ik goed vindt en wat niet.
Nou is het spelen van de vitesse en de natour natuurlijk wel een heel ander verhaal dan de dagfond of overnachtfond. Zeker als het weer en de wind nog wat extra gewicht in de schaal legt. 
De eerste twee jaren dat in voor Matador en Backs ging werken was ik gestationeerd in België. Ik gaf er heel wat lezingen en kwam zo met veel liefhebbers aan de praat. Een groot deel van de Belgische liefhebbers speelt een spelletje dat wij hier helemaal niet kennen. Dat is het spel van de super vitesse. Quievrain. Elke week Quievrain. Twee keer in de week Quievrain…. Van maart tot half oktober dezelfde lossingsplaats. Voor de meeste liefhebbers een 50 tot 80 km. Duiven die 1 x rond het hok draaien zijn te laat voor de uitslag. Tja.. en als je van sommigen hun voederplan ziet… met zo veel bijproducten. Dan rijzen mij de schaarse haren te berge. Geen wonder dat het niet lukte. Waarom, waarvoor denk ik dan. Als het oliepeil van je auto op het hoogste streepje staat. Ga je dan nog bijvullen? Ik ga me niet op de Belgische vluchten concentreren, maar op de Nederlandse. Want daar wonen wij.
Tot binnenkort.
Willem Mulder.  

dinsdag 22 april 2025
Publicatiedatum

Duif komt om bij sluiting Prins Willem Alexanderbrug - De Orkaan

 

Duif komt om bij sluiting Prins Willem Alexanderbrug

Op de Prins Willem Alexanderbrug tussen Koog aan de Zaan en Zaandam is een duif om het leven gekomen nadat hij klem kwam te zitten tussen bewegende brugdelen. De vogel, die ogenschijnlijk gezond was, overleefde de sluiting niet.

Het incident roept vragen op over dierenveiligheid bij bruggen. 

De Partij voor de Dieren pleitte eerder voor langzamer sluitende bruggen of het plaatsen van netten onder constructies waar vogels rusten. Wethouder Gerard Slegers gaf toen aan daar geen gehoor aan te geven: 

‘De sluiting is al traag genoeg. Zulke voorvallen zijn uitzonderlijk.’

https://www.deorkaan.nl/wp-content/uploads/2025/04/Duif-komt-om-bij-sluiting-Prins-Willem-Alexanderbrug-2-25-768x576.jpg 768w" alt="" width="1024" height="768" class="wp-image-228482" style="border: 0px solid rgb(229, 231, 235); box-sizing: border-box; --tw-border-spacing-x: 0; --tw-border-spacing-y: 0; --tw-translate-x: 0; --tw-translate-y: 0; --tw-rotate: 0; --tw-skew-x: 0; --tw-skew-y: 0; --tw-scale-x: 1; --tw-scale-y: 1; --tw-pan-x: ; --tw-pan-y: ; --tw-pinch-zoom: ; --tw-scroll-snap-strictness: proximity; --tw-gradient-from-position: ; --tw-gradient-via-position: ; --tw-gradient-to-position: ; --tw-ordinal: ; --tw-slashed-zero: ; --tw-numeric-figure: ; --tw-numeric-spacing: ; --tw-numeric-fraction: ; --tw-ring-inset: ; --tw-ring-offset-width: 0px; --tw-ring-offset-color: #fff; --tw-ring-color: rgba(59,130,246,.5); --tw-ring-offset-shadow: 0 0 #0000; --tw-ring-shadow: 0 0 #0000; --tw-shadow: 0 0 #0000; --tw-shadow-colored: 0 0 #0000; --tw-blur: ; --tw-brightness: ; --tw-contrast: ; --tw-grayscale: ; --tw-hue-rotate: ; --tw-invert: ; --tw-saturate: ; --tw-sepia: ; --tw-drop-shadow: ; --tw-backdrop-blur: ; --tw-backdrop-brightness: ; --tw-backdrop-contrast: ; --tw-backdrop-grayscale: ; --tw-backdrop-hue-rotate: ; --tw-backdrop-invert: ; --tw-backdrop-opacity: ; --tw-backdrop-saturate: ; --tw-backdrop-sepia: ; display: block; vertical-align: middle; height: auto; max-width: 100%; border-radius: 0.25rem; overflow: hidden;" decoding="async" />

Door Merel Kan, foto’s van Johannes van der Laan

zaterdag 19 april 2025
Publicatiedatum

Screenshot 20250418 132446 Facebook

vrijdag 18 april 2025
Publicatiedatum

 martin

Onze duiven vlogen gisteren vanuit Quiévrain, voor ons een 177 km. De windvoorspelling liet de hele week al zien dat er een Zuidoosten wind werd verwacht en dat voelde niet goed. Maar ja, wat kun je hier aan doen, we weten dat deze wind voor duiven “die er voor gaan” soms fataal kan aflopen. Gelukkig was de afstand nog niet al te ver en werd er gestart met meer oost dan zuid in de wind.

De duiven trainden super en stonden er geweldig op. Een duif steeg daar nog eens boven uit en was helemaal wit van de poeder met prachtige vet vlekken op zijn slagpennen. Dat was onze “Melunboy” deze 2 jarige doffer heeft al twee 1e prijzen gespeeld in het rayon en hebben we verleden jaar gespaard, om nu te kunnen vlammen. Hij werd dus boven aan gezet. Verleden week won hij nog de club poule en stond toen 2e getekende.

Het was zaterdag prachtig weer en we dachten dat de duiven wel 90 km per uur konden halen. De duiven werden 9.00 uur gelost en dat zou dan zo rond 11.00 uur moeten zijn.

Pascal en Jochem waren lekker vroeg aanwezig en onder het genot van een kopje koffie werd gedrieën de blauwe lucht afgespeurd. Ik stond aan de waterkant zodat ik de duiven eventueel ook uit het westen kon zien aankomen.

Plots zag ik hoog uit de blauwe lucht een duif terugkomen vanuit het Noordwesten en een duikvlucht inzetten recht richting de valklep. Terwijl hij wat bij moest sturen om in het gat te kunnen vallen kwam er een weduwnaar vanuit het Zuidwesten die ook richting valplank dook. Met precies 1 seconde verschil viel die doffer achter de eerste op de klep.

Dan valt amper een minuut later een zusje van onze “Melunboy” en een minuut later ons ander jonge talent “Donkere Rinus”. Dan komen onze duiven stroperig naar huis en kunnen we de invloed van de wind goed waarnemen.

Maar waar blijft onze “Melunboy”? Om een lang verhaal kort te maken we zijn één duif verspeeld en dat is precies onze 1e getekende en dat was tot nu toe ook de beste duif van het hok.

We maakten in onze club tegen 1058 duiven (waaronder veel grote fond duiven) een prachtige uitslag en begonnen met 1-3-5-10 enz. (30/16) en ook in de kring deden onze duiven het prima. Tegen 2298 duiven 12-14-24-57 enz.( 30/15).

Ik ben zeer tevreden over de prestaties van onze duiven, ze zitten vanaf 1 maart verduisterd (doffers en duivinnen) en we staan na 2 vluchten 2e vitesse in de regio. De jaarling doffer die nu de 1e wint heb ik van de winter “Mathieu” genoemd. Hij is een zoon van mijn beste vliegduif de “Bonte favoriet 539” en heeft als moeder “miss Unbelievable”( Goorbergh /Couwenberg) en hij staat op dit moment op een keurige 2e plaats vitesse duif kampioen in de regio. De eerste vluchten zijn dus prima verlopen.

We gaan komende week proberen een reserve doffer (late) in de bak van onze “Melunboy” te plaatsen. We hebben verleden week ook een reserve (late) doffer “Lucxk 829” in een bak geplaatst en die ging gisteren voor het eerst mee en vloog gewoon prijs (verleden jaar één vlucht gevlogen).

Het is even duiven melken van het hoogst niveau om zo’n jong talent een bak toe te wijzen tussen weduwmannen die al maanden een bak bezitten. Maar als het lukt hebben we geen lege bak en kan zo’n reserve duif laten zien wat hij in huis heeft. Een goede duif wordt als goede duif geboren en als hij het dus “heeft” kan hij dit jaar nog zijn kunsten vertonen. Werk aan de winkel dus!!

woensdag 16 april 2025
Publicatiedatum

De huidige duivensport ontwikkelt zich steeds meer in de richting van topsport. We zien dat aan de wedstrijden die in een vloek en een zucht voorbij zijn. Kleine afwijkingen aan de duiven zijn daarom al genoeg om flink op de uitslaglijsten te zakken dan wel te verdwijnen.

De klassieke controle van de duiven waarbij een keeluitstrijkje van (en cloaca uitstrijkje bij de jonge) duiven gemaakt wordt heeft nog steeds zijn waarde.

Dit onderzoek dient zich evenwel niet meer te beperken tot de controle op de aanwezigheid van Trichomoniasis en Hexamitiasis. Er dient beslist ook gecontroleerd te worden op de aanwezigheid van slijm en/ of ontstekingscellen. Tevens dient de aanwezigheid van gisten bij de beoordeling meegenomen te worden.

Een goed onderzoek dient vergezeld te gaan van een (uitgebreide) controle van de duiven, waarbij de nodige aandacht aan de koppen, maar ook aan de diepere luchtwegen wordt besteed.

Indien bij dit gerichte onderzoek duidelijke irritatie waarneembaar is, dan moet er opgetreden worden. In het verlengde hiervan kunnen monster genomen worden voor bacteriologsch onderzoek. Hierbij kan middels kweek vastgesteld worden welke ziekmakende bacteriën aanwezig zijn.ierbij wordt middels een öse (instrumentje) een beetje materiaal op een specifiek medium aangebracht. Zijn ziekmakende bacteriën aanwezig dan kan middels een zgn. Antibiogram gekeken worden welke antibiotica bij de betroffen duiven het beste werken. Hiertoe worden de geïsoleerde kiemen (bacteriën) 24 uur samen met specifieke antibiotica op schijfjes op een zgn Sensidisc in een broedstoof gezet. Na afloop van deze test is dan bekend welk middel of middelen dan het best werken. Vervolgens kan dan, indien dit noodzakelijk is, een specifiek medicijn op maat gemaakt worden (zgn. Magistraal diergeneesmiddel).

Indien noodzakelijk gebleken tijdens het onderzoek kan ook verdere controle op gisten (Candida Albicans) verricht worden.

We zien veel duiven met aanzienlijke slijmvorming in de kelen. Door deze gerichte medicatie te combineren met bepaalde medicijnen tegen het slijm kunnen de duiven voor het seizoen goed voorbereid worden op de aanstaande vluchten.

Juist deze preventieve gezondheidszorg wordt in de duivensport al maar belangrijker. Het er op aan laten komen en te zien hoe de vluchten verlopen zonder preventieve gezondheidscontroles (bij een gespecialiseerde duivenarts) leveren immers maar al te vaak teleurstellingen op. En niets is zo vervelend als tijdens de vluchten te moeten gaan kuren. Voorkomen is beter dan genezen.

duifwittens

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

peter praktijk
12 april 25
Ornithose sec is de naam voor een infectie die veroorzaakt wordt door Chlamydiae bij duiven. Deze infectie wordt in zijn meest zuivere vorm vaak herkent in het najaar als de ‘one eye cold’. Een of...

Columnist in Spotlight

peter hok
04 oktober 25
Ongekend wat een pluimen er uit een duif kunnen...
peter hok
27 september 25
Een liefhebber wilde weten hoe vaak ik ze nu een bad...
peter hok
20 september 25
De vluchten zijn weer voorbij. De afsluiter was...
peter hok
13 september 25
Dit jaar kwamen de duiven weer super met...
peter hok
06 september 25
Wij hadden zaterdag een terugvlucht van 250 km...
peter hok
30 augustus 25
Een jaar als dit heb ik nog nooit meegemaakt....
peter hok
23 augustus 25
We gaan ze weer op reis sturen. Nog vier...
peter hok
21 augustus 25
Het is elk jaar hetzelfde deuntje, vaak onder...
peter hok
16 augustus 25
De jonge duiven wonnen van Saint-Soupplets de 3e t/m...

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40