Nieuws

maandag 09 juni 2025
Publicatiedatum

Voor diegene die nog steeds denken dat de duivensport nog steeds toekomst heeft, als we maar blijven moderniseren.

Al bijna 30 jaar is er enkel afbraak gedaan aan onze grote volkssport door alle veranderingen, teminste als we naar het altijd dalende ledenaantal kijken, zou er nu niemand van de bestuurders de tegenwoordigheid van geest gehad hebben dat er een verkeerde weg was ingeslagen of heeft men de duivensport moedwillig naar de knoppen willen helpen?

Ik denk het laatste omdat bij mij de vraag opkomt "was het wel de keuze van de leden dat die reorganisatie (unieke werkgebieden) doorgang vond ".

Werd het er niet gewoon door gedrukt?

Met de statuten aanpassingen onder leiding van Jip P is de mogelijkheid ontstaan om deze bestuursstructuur in het leven te roepen. 

Alles kan nu op de NPO vergadering besloten worden zonder invloed van de leden.

Het toverwoord vergrijzing waar er voortdurend mee geschemerd wordt vind ik gewoon een lachertje, ben maar blij dat er nog grijsharige liefhebbers zijn, vroeger stopte de meesten liefhebbers wanneer ze met pensioen gingen i.v.m dat ze dan minder inkomsten kregen en ook amper nog iets bij konden verdienen door over te werken e.d.

Die zeiden dan ik ga voortaan bij mijn zoon of jongere broer duiven wachten want het wordt allemaal veel te duur voor zelf aan de gang te blijven.

tabel liefh

donderdag 05 juni 2025
Publicatiedatum

IMG 20250604 WA0027

donderdag 05 juni 2025
Publicatiedatum

martin

Achteraf gezien was het een goede keuze om de duiven die na vier nachten mand terugkwamen van de dagfondvlucht Le Mans enkele dagen later opnieuw in te korven voor Pontoise (360 km).

Ik vermoedde dat Pontoise geen eenvoudige vlucht zou worden vanwege de weersvoorspellingen, maar gelukkig viel dat enorm mee—mede dankzij de goede verzorging van onze duiven.

Onze duiven kwamen fantastisch thuis, iets wat bij mijn vriend Ad (afdeling 2) helaas volledig ontbrak. Zijn duiven arriveerden behoorlijk uitgedroogd, en sommige hadden al zwarte poten van de modder omdat ze naar water hadden gezocht. Voor deze duiven was de midfondvlucht te zwaar, waardoor ze het aankomende weekend niet opnieuw gespeeld kunnen worden op een dagfondvlucht.

Voor onze duiven daarentegen was het een uitstekende generale repetitie voor Châteauroux aankomend weekend. We hadden de hele Le Mans-ploeg opnieuw ingekorfd en daar nog twaalf nestduiven aan toegevoegd, die in het fondhokje wonen. In totaal hadden we dus 44 duiven ingekorfd. Deze nestduiven zaten pas voor de tweede keer dit seizoen in de mand, waardoor ze geen kans maakten op een goede prijs.

Het was prettig dat de duiven vroeg gelost zouden worden. Volgens de NPO-site zou dit om 6.45 uur gebeuren, maar toen we later op de afdeling 5-site lazen dat ze al om 6.40 uur waren gelost, dacht ik meteen dat er rond die tijd wel enkele duiven ontsnapt zouden zijn.

Die gedachte kon de pret echter niet drukken, en ik hoopte op een mooie vlucht. Rond half elf kwamen Jan en Jochem, samen met zijn zoontje Joah. Helaas kon Pascal er niet bij zijn vanwege werk.

Jochem vermoedde dat de duiven een snelheid van ongeveer 80 km per uur zouden halen, wat neerkomt op 4,5 uur vliegen. De aankomst werd dan rond 11.10 uur verwacht. De lucht begon steeds meer te betrekken en de zon werd steeds wat waziger.

Terwijl de spanning steeg en we met z’n drieën het luchtruim afspeurden, zag ik plotseling een raket vanuit precies de juiste hoek komen. “Daar komt er één!” riep ik opgewonden. De duif kwam zó hard aan dat Jan haar pas zag toen ze vlak over het hok scheerde. Geschrokken trok ze direct omhoog en landde op het hoge dak ten noorden van onze locatie—iets wat ze normaal nooit doet.

Sinds kort hebben we nieuwe buren, een jong gezin, en dat zorgt voor veel verandering in de tuin. Onze duiven moeten daar behoorlijk aan wennen. Ook nu weer was er veel bedrijvigheid, en elke duif reageert daar anders op.

De duif bleef dan ook een poosje zitten, en dat kun je je op een snelle vlucht niet permitteren. Ze werd op zijn minst een halve minuut later geklokt, precies op de tijd die Jochem had voorspeld.

Het bleek een dochter van “Ginger” te zijn, de 1e NPO Salbris afdeling 5 in 2021. Haar nestzus was vorige week onze eerste duivin. Beide duivinnen heb ik zeer hoog staan.

Niet veel later arriveerde een tweejarige doffer, die ik vanwege de voorspelde weersomstandigheden als derde getekende had gezet. Daarna kwam de trein op gang en vielen de duiven één voor één prachtig uit de lucht. Al snel zagen we duiven terugvliegen, iets wat vaker gebeurt met wind mee.

Het werd een prachtige vlucht met een hoog prijspercentage—mits we de twaalf extra nestduiven uit het fondhokje niet meetellen.

In onze club waren er 416 duiven mee, en we begonnen met de 3-8-12-16-18-21-29 enz. (44/26). In de regio deden we ook goed mee: tegen 1237 duiven eindigden we als 6-18-32-45-47-57 enz. (44/18).

Onze duiven zijn klaar voor het echte werk, en we gaan met vertrouwen richting Châteauroux aankomend weekend: de tweede dagfondklassieker!

Nog even terugkomen op ons klokprobleem van vorige week: de nieuwe klok deed het perfect!

maandag 02 juni 2025
Publicatiedatum

Aan de verenigingsbesturen Afd. Oost Brabant,

Bijgaand vindt u de richtlijnen voor de ochtend marathon vluchten, die dit jaar voor het eerst niet door de ZLU worden georganiseerd. Graag uw aandacht hiervoor.

Daarnaast nog het volgende:

  • Over de eerste marathonvlucht van 6/6 hebben de afdelingsbesturen van afdeling 3 en 4 meermaals getracht in gesprek te komen met de besturen van afdeling 1 en 2 om als Sector 1 in zijn geheel naar 1 lossingsplaats te gaan en dan als sector te lossen. Dit heeft helaas niet geleid tot enig resultaat en afdeling 1 en 2 stellen zich kennelijk op het standpunt dat samenwerken met Zuid- en Noord Holland hun voorkeur heeft, zij gaan dan naar Bordeaux en zullen daar waarschijnlijk gezamenlijk te lossen als sector 1a en sector 2. De voorkeur van sector 1b is conform ons vliegprogramma Bergerac als eerste marathonvlucht.  Inmiddels hebben we in overleg met het NPO bestuur besloten om dan maar alleen als sector 1b te lossen vanuit Bergerac. Voor de landelijke kampioenschappen geen probleem; deze punten kwamen al uit de uitslagen van sector 1a en sector 1b afzonderlijk.
  • In verband met het niet beschikbaar zijn van de losplaats Argenton op de gewenste datum hebben we in overleg met Limburg besloten om de tweede eendaagse vlucht te verplaatsen naar Chateauroux.

Namens bestuur Afd. oost Brabant

Geert Schuurmans secretaris a.i.

29 5

maandag 02 juni 2025
Publicatiedatum

In Belgie doen ze in iedergeval nog een poging voor de duivensport te behouden. 

Voordelen voor het behouden van de duivensport door vitesse vluchten te organiseren;

- lagere kosten voor beginnende liefhebbers en mensen met een kleine portemonnee. 

- Goede leerschool voor beginners,  

- Met een klein hok bestand toch iedere week mee te kunnen doen.

- Meer samenhorigheid onder elkaar, de duivensport begint in je eigen club, 

Wanneer er nog langer gewacht wordt met het vitesse spel te rehabiliteren dan zal het niet meer nodig zijn, hier in mijn woonplaats hadden we ooit ongeveer 250 spelende hokken 4 zondag en 1 zaterdag clubs, nu nog 17 spelende hokken waarvan er ook nog zijn die al geen duiven meer mee geven.

Met het verdwijnen van de Belgische vluchten zijn ook de leden gestaag verdwenen.

Speel eerst gewoon alle vitesse vluchten af voordat de midfond begint!

De leden zijn gewoon de duivensport uitgejaagd door de organisatie.

Vroeger vlogen ze hier met de oude duiven tot de jonge begonnen en met de jonge tot de navluchten begonnen en voor geld. 

Met de komst van de unieke werkgebieden en een uniforme duivensport te creëren en het nationale vliegprogramma is de duivensport helemaal naar de filistijnen gegaan.

Er zijn nu nog zo weinig liefhebbers dat er nog weinig keuze is, het is dit of helemaal niks meer!

Maar een ding staat vast wanneer men niet omkijkt naar hoe het ooit was en geen leering uit de gemaakte fouten trekt zal het zo afgelopen zijn met de eens zo grote volkssport.

ed mol

vrijdag 30 mei 2025
Publicatiedatum

N I E U W S B R I E F


N.I.C. DE SNELVLUCHT BODEGRAVEN

M A R A T H O N 2025 M A R A T H O N


Beste sportvriend,


Vanwege problemen met het Unikon verenigingssysteem is deze nieuwsbrief later dan gewoonlijk. Gelukkig zijn deze opgelost.
Wij staan opnieuw aan de vooravond van een nieuw marathonseizoen binnen NIC de Snelvlucht.
Deze jaargang hebben we 5 vluchten ( Bordeaux ochtend is vervallen ) en binnenkort – dinsdag 3 juni a.s. - gaan we inkorven voor de eerste vlucht vanuit Bordeaux. Iedereen wordt weer uitgenodigd om mee te doen in ons inkorfcentrum, Dronenweg te Bodegraven.

Het vluchtprogramma is als volgt:
Lossingsplaats Inkorfdatum Lossingsdatum vluchtnummer
Bordeaux di. 3 juni vr. 6 juni 12
St. Vincent di. 10 juni vr. 13 juni 15
Cahors di. 1 juli vr. 4 juli 22
Tarbes di. 15 juli vr. 18 juli 27
Bergerac di. 22 juli vr. 25 juli 30

Over deze 5 vluchten is weer een kampioenschap te behalen waarbij de puntentelling geldt volgens het NPO-systeem, d.w.z. 1 geklokte duif per 10 ingekorfde duiven of deel daarvan plus een gemiddelde van 2 geklokte duiven van de eerste 3 getekenden van de inkorfstaat. Tevens is er een duifkampioenschap te behalen en wel de duif die over 3 van de genoemde vluchten de meeste punten behaalt!

Attractieprijzen

De inleg is € 0,50 per duif. Per vlucht zijn de volgende prijzen te winnen:
1e prijs € 45,00 + kleurenfoto van de duif
2e prijs € 35,00
3e prijs € 25,00
4e prijs levensmiddelenpakket
5e prijs levensmiddelenpakket
25e prijs levensmiddelenpakket
De laatste liefhebber op de uitslag ontvangt een verrassingspakket
Indien je geen deelname wenst aan dit spel gaarne bij iedere vlucht kenbaar maken aan Pieter Vreeling.

Belangrijk!
• Inkorven vanaf 18.30 uur.
• Bij de eerste inkorving een kopie van de entlijst meebrengen
• Denk ook om de juistheid van jouw duivenbestand ( dit om teleurstellingen te voorkomen ) en het invoeren van de juist vluchtnummers en niveaus
• Dit jaar wordt ook het Bricon systeem in ons inkorfcentrum gebruikt.
• Een ieder is verplicht na de vlucht zijn klok aan te bieden aan de klokkencommissie, dit conform wedvluchtreglement NPO. Ook als er niet geklokt is!
• De nationale vluchten tellen ook mee voor de SNZH-kampioenschappen
• Afrekenen na afloop van het seizoen bij Ben van Rijn
• Iedereen speelt, net zoals vorige jaren, mee op de aangegeven spelniveaus; indien dit niet gewenst is dan dien je dit van tevoren aan te geven.
• Let op: als je een ander vliegprogramma met andere vluchtnummers, afwijkend van het Afdeling 5 vliegprogramma in de klok hebt, wordt er toch ingekorfd op de hierboven aangegeven vluchtnummers.

Melden

Liefhebbers welke reeds gebruik maken “Aankomsten Live” van Compuclub hoeven niet apart te melden. Voor degenen die dit systeem niet op hun klok hebben kan er gemeld worden via de meldapp. die nu op de app. van NIC de Snelvlucht staat.
Melden kan ook met de telefoon op de website van Compuclub; linksonder op het blauwe vlak “Compuclub Meld-App” klikken.
Dit kun je overigens nu ook al op iedere vlucht doen door het invullen van het verenigingsnummer en lidnummer: bijvoorbeeld 17141234 en te klikken op het blauwe pijltje en daarna op de actieve vlucht. Dan klik je op de vereniging of samenspel en dan zie je de inkorflijst en klik je op de duif die je wilt melden en vul je de tijd in, bijvoorbeeld 12.08.54 en verzend je de melding. De duif staat dan direct bij de aankomsten op Live Compuclub.
Mocht je vragen hebben dan kun je die uiteraard stellen.

NB.
Er kan dus niet meer gemeld worden via de site van NIC de Snelvlucht.
Wilt u ook rekening houden met vrijwilligers die soms zelf geen duiven mee hebben maar wel voor u klaar staan!

Nummers spelniveaus

Samenspel 4

Afdeling 5 6

Marathonvliegers 7

SNZH 8

Nationaal 9

Wij wensen jullie een mooi seizoen met vele vroege duiven!

Cor, Paul, Pieter, John en Henk

vrijdag 30 mei 2025
Publicatiedatum

martin

Deze bekende uitspraak is dit weekend voor 100 % van toepassing op ons. Op dit moment van schrijven zijn (sinds 7.00 uur vanmorgen) 31 vliegduiven van ons, onderweg van Le mans richting huis. Ze hebben 4 nachten mand achter hun kiezen nadat de weergoden zaterdag en zondag niet wilden meewerken. Vandaag ziet het er allemaal wat beter uit en zou het een mooie vlucht kunnen worden.

Maar voor ons is de lol er al sinds zaterdag behoorlijk af. Wat is er gebeurd?

We hadden van onze vliegploeg één duif thuis gehouden en die samen met 14 duiven uit het nesthok( die nog niet in de mand hadden gezeten) ingekorfd op vrijdag voor een vitesse vlucht vanuit Grevillers.

Toen deze duiven in Grevillers zaterdag gelost werden en ik de klok op het systeem zette zag ik iets bijzonders in de display staan. Er waren 14 duivinnen die ik had ingekorfd voor Vierzon al geconstateerd op woensdag 00-00-00 uur. Ik voelde direct aan dat dit hele foute boel was.

Na een gesprek met Nico de Heus bleek het ook echt zo te zijn. Deze duivinnen waren woensdagnacht namelijk al geconstateerd en kunnen dus niet meer worden geconstateerd op de vlucht waar ze nu waren en dat was de eerste dagfondvlucht Vierzon.

Er bleek na veel heen en weer gepraat wel een oplossing mogelijk, mits tijdelijk doorgegeven aan het afdelingsbestuur. De oplossing was als volgt: Een paar uur voor de verwachtte aankomst van de duiven de klok afslaan en de uitdraai bewaren (zodat het klokverloop zichtbaar zou zijn).De klok dan gewoon thuis in de module plaatsen en alle duiven op training constateren. Dan is er niets aan de hand en kunnen alle duiven handmatig ingevoerd worden na afloop van het concours. Een waterdichte actie, waardoor deze vorm van ongevraagde ellende alsnog recht gezet kon worden.

Maar dit kan alleen als men hier van te voren melding van maakt bij het afdelingsbestuur. De zwarte lucht in mijn hoofd begon al iets op te klaren. Na overleg met het bestuur van mijn club werd er door ons clubbestuur contact gezocht met de afdeling en zou ik bericht krijgen zodra er een beslissing was genomen.

Die beslissing kwam halverwege de middag en die beslissing was niet waar ik op hoopte. Het afdelingsbestuur had contact gezocht met de NPO en die zag geen andere optie dan alles laten zoals het was en dat betekent dat mijn 14 duivinnen (waaronder duivinnen die nog niet gemist hadden en de bovenste van de lijst) uitgeschakeld zijn.

Dat ik zo dadelijk niet lekker op mijn duiven sta te wachten moge duidelijk zijn. Na 4 nachten mand zijn het normaal gesproken altijd de duivinnen die het mooie weer maken. We proberen toch nog een beetje optimistisch te blijven en te hopen dat de duiven allemaal weer snel en goed thuis komen.

We staan dus vandaag te wachten op 15 doffers en 2 (door het lot overgebleven) duivinnen. Ik wens mijzelf veel zegen toe vandaag (maar het kan bijna niet goed gaan). Ik vervolg mijn schrijven nadat de duiven thuis zijn!

De duiven zijn weer allemaal thuis en we hebben net de klok weggebracht en de uitslag ligt voor ons. Het geluk was vandaag met ons want als eerste arriveerde onze “Donkere Rinus”, direct er boven op een dochter “Ginger”( Piet Ros) direct daarna “Luckx 829“, het late blauwe doffertje dat ons wekelijks versteld doet staan. Dan valt er een hele rits duivinnen die allemaal niet geklokt worden. Jochem en Pascal waren van de partij en ook vriend Ad uit Bergen op Zoom kwam kijken. Jochem noteerde alle duivinnen die niet geteld werden, vandaar dat we weten dat we 20 prijzen hadden gespeeld van de 31 ingekorfde duiven.

We beginnen in de club tegen 386 duiven met 2 en 7 en in de regio met 11 en 19 en daar zat dus nog een duivin tussen. Jammer dat het zo gelopen is maar alles is thuis en ik wil opnieuw het vervoer van afd. 5 complimenteren. De verzorging was weer fantastisch, ze zagen er tiptop uit na 4 nachten mand!!

Subcategorieën

Nieuwsbrief Peter Boskamp

peter praktijk
12 april 25
Ornithose sec is de naam voor een infectie die veroorzaakt wordt door Chlamydiae bij duiven. Deze infectie wordt in zijn meest zuivere vorm vaak herkent in het najaar als de ‘one eye cold’. Een of...

Columnist in Spotlight

peter hok
04 oktober 25
Ongekend wat een pluimen er uit een duif kunnen...
peter hok
27 september 25
Een liefhebber wilde weten hoe vaak ik ze nu een bad...
peter hok
20 september 25
De vluchten zijn weer voorbij. De afsluiter was...
peter hok
13 september 25
Dit jaar kwamen de duiven weer super met...
peter hok
06 september 25
Wij hadden zaterdag een terugvlucht van 250 km...
peter hok
30 augustus 25
Een jaar als dit heb ik nog nooit meegemaakt....
peter hok
23 augustus 25
We gaan ze weer op reis sturen. Nog vier...
peter hok
21 augustus 25
Het is elk jaar hetzelfde deuntje, vaak onder...
peter hok
16 augustus 25
De jonge duiven wonnen van Saint-Soupplets de 3e t/m...

Vrienden van Duivenvaria.nl

Promo185x75new Promo185x75new AddeJong185x75new Promo185x75new Promo185x75new Fondclubmiddenlimburg185x75new Promo185x75new Promo185x75new NPO185x75new Promo185x75new Promo185x75new MichelBeekman185x75new Promo185x75new AdSchaerlaeckens185x75new Promo185x75new Embregtstheunis185x75new Promo185x75new Fondclubgrootrotterdam185x75new Promo185x75new Duivenmarktplaats185x75new Promo185x75new LeoLronk185x75new Promo185x75new Promo185x75new GerardDekker185x75 Promo185x75new Promo185x75new BannervanAdrichem185x75 Promo185x75new Promo185x75new ZLU185x75new Promo185x75new Promo185x75new GJBeute185x75new Promo185x75new Promo185x75new

Meest gelezen berichten

Buienradar

Windy.com

Uitslagen

Compuclub250x80new

 

 

Afdelingen

Afdeling1 135x40Afdeling7 135x40
Afdeling2 135x40Afdeling8 135x40
Afdeling3 135x40Afdeling9 135x40
Afdeling4 135x40Afdeling10 135x40
Afdeling5 135x40Afdeling11 135x40
Afdeling6 135x40Afdeling12 135x40