|
Nieuws
Gisteren vlogen onze duiven weer eens Le Mans en net als de eerste grote nationale jubileum vlucht vanuit Le Mans 2005 (waar we toen de 7e van heel Nederland, tegen meer dan 100.000 duiven op speelde) was dit ook weer een bijzondere vlucht. Met net als toen ook nu weer verliezen.
Volgens de lossing verantwoordelijken waren we naar Le Mans uitgeweken anticiperende op de weersverwachtingen van zaterdag. Dit blijven altijd knap moeilijke beslissingen, want wat als het zaterdag wel goed weer was geweest in Vierzon en niet in Le Mans en je kunt dan in Le Mans niet lossen ?Volgens mij krijg je dan op zeker de halve duivensport over je heen. Het zijn moeilijke tijden voor lossing verantwoordelijke de laatste jaren!!
Deze Le Mans gelost met wind op staart leek een appeltje eitje maar dat werd het voor heel veel Zuid-Hollandse duiven in ieder geval niet. Wat ik hier zondag morgen al voorspelde kwam precies uit. Wind op de staart staat garant voor het omhoog kruipen van de duiven op zoek naar luchtstromen die voor hun de hoogste snelheid kunnen genereren. Dat is op zich geen probleem maar als er in de zuiden wind ook wat oost zit dan gaat het fout. Dan zie je dat duiven die heel hoog vliegen voor ze er erg in hebben ergens boven Engeland vliegen en dan tegen de wind in terug moeten. En later tegen de wind in (maar dan laagvliegend) het water weer over moeten.
Nu was er weliswaar geen oost in de wind maar werden de duiven uiterst west in Frankrijk gelost waardoor we ongeveer het zelfde creëerde wat normaal de oostelijke wind bij een zuidoostelijke wind lossing zou doen. Heel veel duiven werden de Noordzee opgeblazen en veel kwamen in Engeland terecht. Voor veel jaarlingen was dit hun eerste Engeland ervaring en dat kost gewoon veren.
Alhoewel de uitslag er redelijk normaal uit ziet was de vlucht alles behalve normaal. Hoe het hier ging zullen we beschrijven. De duiven werden dus in Le Mans gelost om 7.00 met een zuidelijke wind. De snelheid die een duif dan vliegt is dan heel moeilijk in te schatten. “Zorg dat je op tijd bent” was het laatste wat ik tegen Jochem zei die morgen door de telefoon.
We waren deze zondag maar met ons drietjes. Jochem ,Lida en ondergetekende. We hebben één duif (een duivin) die wat model wat buiten de boot valt. Tijdens het inkorven had Dennis al regelmatig een opmerking gemaakt van “die duif is heel anders van model dan de rest”en dat klopt precies. Deze diepe en forse duivin is gewoon een soort terugslag naar haar voorouders maar er is verder niets mis mee. Een wat mij betreft echt “midfond” type van bouw.
Toen we donderdagavond de duiven inkorfde liet ik Jochem zien hoe mooi van kleur haar borstspieren waren en hoe een zogenaamde vorm stip er uit ziet. Echt ongelooflijk wat was deze duif mooi van borstvlees. Niet vaak zo gezien. Ik had meerdere keren tegen Jochem gezegd ,deze duif laat ik zitten want die moet een pittige midfond vlucht of een makkelijke dagfondvlucht hebben om een keer echt vroeg te vliegen. Haar bloedlijn is perfect (kleindochter Kaja) en als de weersomstandigheden en de afstand goed zijn dan staat ze er nog één keertje heel vroeg.
Deze forse duivin kwam nu plotseling als eerste uit de lucht dwarrelen want ze landde pas na een paar rondjes en stond toen een beetje versuft (van de lange sprint) voor ons op de klep. Na de melding bij Teus bleek het de 1e melding in het inkorfcentrum te zijn en dat gaf gelijk een goed gevoel.
Dan moeten we bijna 10 minuten wachten op nummer twee en dat is dit jaar onze allerbeste duif “Hannah” en als je haar weer tussen de huizen door aan ziet komen stormen dan is je dag weer goed. Dan is de trein op gang maar stopt op nummer 18. We hadden 33 duiven ingekorfd en alles is dan stil, geen duif meer te zien. Uren hebben we zitten kijken maar er kwam geen duif meer bij. We sloegen rond 15.00 de klok af en toen moesten we er nog 12 en dat is vrij abnormaal voor ons doen. Toen we terug kwamen van afslaan was er nog geen veer bij gekomen. Uit eindelijk zijn er gisterenavond laat (de laatste kwam nog om net voor 23.00) nog 6 bijgekomen. We missen er nu nog (maandag rond de middag) nog maar liefst 6. En deze maandag morgen dus geen duif meer gezien.
Onze doelstelling hebben we op deze 3e dagfondvlucht weer gehaald want we vliegen weer top tien NPO namelijk de 8e NPO Le Mans afd. 5 rayon oost tegen 2530 duiven (gelukkig deden alle liefhebbers uit Gouda en Bodegraven ook weer mee dit weekend) en verder 48-59- en 18/33.
Dinsdag gaan we wat duiven inkorven voor de ochtend lossing vanuit Bordeaux (868 km) vandaar dat we wat minder duiven mee hadden op Le Mans.
Martin.
LOSSINGS BERICHTEN - ZLU
LOSSING PAU
Op de losplaats is het vanmorgen bewolkt met lichte regen. De wind overwegend west 5 tot 10 km/h.
De temperatuur is ca. 17 0C.
Op de vluchtlijn lijken de regen en onweersbuien mee te vallen. Vanavond worden deze wel verwacht boven Noord-Frankrijk, België en Nederland.
Er is besloten vandaag niet te lossen. De verwachtingen voor morgen zijn beter. De situatie wordt door de inrichter, in overleg met alle deelnemende landen, dag voor dag bekeken.
LOSSING PAU, uitgesteld naar morgen

|

Deze zaterdag stond helemaal in het teken van de plotselinge extreme temperatuursverhoging. De temperaturen liepen flink op de laatste dagen en op deze zaterdag zou de climax plaatsvinden.
De duiven die Sint-Vincent zouden vliegen werden terug gebracht naar Libourne en vrijdag vroeg in de morgen gelost. Een hele wijze beslissing wat mij betreft want rond de middag duiven in Zuid-Frankrijk lossen met een temperatuur van 40 graden moet niemand willen.
Nu is het een loodzware vlucht geworden met een traag verloop maar met duidelijke winnaars en verliezers. Waarom onze oude duiven geen midfond vlucht mochten vliegen is voor mij een raadsel. 850/1000 km voor fond duiven geen probleem maar 350 km te ver voor programma duiven onder dezelfde weer omstandigheden ? Wie dit begrijpt mag het me uitleggen.
We mochten dus Niergnies vliegen voor mij een dikke 200 km. Vrijdagavond inkorven en dan de hele nacht rijden en om 7.00 los. Dat is niet goed voor duiven onder deze weer omstandigheden. We hadden ze beter donderdag avond in kunnen korven dan hadden ze vrijdag rustig de tijd gehad om te kunnen drinken en dan zo vroeg mogelijk op zaterdag los. Heb in het verleden wel meer ellendige vluchten uit bijvoorbeeld Peronne meegemaakt.
Dubbelvlucht Bourges en Peronne met ongeveer dit zelfde weer. Racen naar Peronne en om 7.00 los,Bourges ook 7.00 los. Peronne werd een echte rampvlucht met ik weet niet hoeveel duiven weg en Bourges werd een prima vlucht zonder verliezen.
Maar hoe vreemd het ook klinkt met dit soort gegevens wordt in de duivensport nooit wat gedaan. Heb daar jaren terug al over geschreven, maak een soort data base, zodat je leert van dit soort fouten. We gaan keer op keer gewoon door met dezelfde fouten maken, omdat er niets op papier staat. Kan hier nog veel meer voorbeelden van geven. Maar daar heb ik nu geen behoefte aan.
Ik was van plan om onze doffers deze week thuis te houden maar kreeg nu de gelegenheid om de doffers Zaterdag een lapje te geven van 200 km. Dat scheelde mij een ritje op zondag naar de Belgische grens. Alles dus mee ook de gewonde duiven die al weken thuis waren, op 2 na ,ééntje kreeg verleden week nog hechtingen in zijn maag en krop. We hadden dus 55 strijders ingekorfd waarvan een stuk of 5 al weken thuis zaten. Ze stonden er prima op maar trainde iets minder ,niet omdat hun conditie minder was maar omdat ze iets te weelderig waren. (lees, te goed gevoerd).
Voor ons zijn deze vluchten niet anders dan een training tussen de dagfondvluchten door. Zo ervaren we dit en zo doen we dit al jaren. De duiven werden om 7 uur gelost en we verwachtten de duiven zo rond 9.15.Nico en zijn broer Jan waren er al voor negenen en Jochem kreeg het niet voor elkaar om te komen. Hij had een gymnastiek uitvoering met zijn 2 dochtertjes en was daar de hele zaterdag zoet mee.
Nadat we koffie hadden gedronken gingen Lida en Nico aan de waterkant staan en Jan en ik bij de valklep. Toen werd het wachten en turen maar er was geen duif te zien in deze regio. Het werd half 10 en 5 over half tien en het werd steeds spannender want de zon stond maar vreemd in de lucht. En je hoopt dan maar dat het niet mis gaat.
Dan komt er een duif uit de zwoele warme lucht en precies goed uit lijn aan duiken en duikt naar buurman Arie maar gaat nog eerst een paar uitgebreide rondjes rond dwarrelen voordat zij valt. Dan een minuut later komen er 2 duiven aan met een afstand tussen elkaar van ongeveer 20 meter. Het leek of ze elkaar achtervolgden ,ze komen steeds dichter bij en de eerste duif laat duidelijk zien dat hij bij ons moet zijn en maakt aanstalten om direct op de klep te vallen,terwijl ik een stapje terug doe om ruimte te maken valt de doffer echt prachtig op de klep en had de duivin hem ondertussen bijna nog ingehaald en worden ze uiteindelijk in dezelfde seconde op de valklep geconstateerd.
De doffer ( die voorop vloog) was de”961”en die is aan aan heel goed seizoen bezig.
Ik denk dat hij op een gegeven moment ergens boven aanstond in de kring als duif kampioen, maar toen heb ik hem een week thuis gehouden voor de eerste NPO vlucht en dan mis je gewoon een prijs, maar hij heeft nog niet gemist.
De duivin was een jaarling uit Young Powerboy die er ook bijna wekelijks staat. Dan komt de “130” ( 10e NPO Vierzon 2 weken terug) als een raket aan duiken en dat was weer een geweldige ervaring voor iedereen die dit mocht zien. Dan komt de trein opgang en valt de één na de ander prachtig uit de warme vochtige lucht.
In de club (504 duiven waarvan meer dan de helft overnacht duiven) beginnen onze duiven met prijs 4 en 5 en maken we 55/46, die 46 duiven vallen in 36 minuten. Van compuclub is weer niets te bakken dus in groot verband zullen de resultaten later op de dag bekend worden. Gezien de weersomstandigheden zijn we zeer tevreden over onze duiven want het was toch best een listig vluchtje. Volgende week weer een NPO vlucht!!
|
Nog net op tijd alvorens het ZLU gebeuren een aanvang neemt zijn de laatste loodjes inzake sponsoring 2022 vast gelegd. Op hetzelfde moment dat ZLU ( Piet Franssen en Hub Wetzelaer) en Pigeoncom. com ( Gert Jan en Jeroen Hendriks) in Motel Eindhoven bij elkaar zaten heeft Ron Krijgsman de felbegeerde ZLU shirts inzake het Firstflightwinners project aan de WCS controleurs verzonden. Inzake de sponsoring zal het een mooi project worden ter meerde eer en glorie van de ZLU toppers 2022.
.

.

.
.

.
De ZLU polo shirts:
In de loop van komende week zullen deze via de webshop van Pigeoncom.com te koop zijn, houdt dus de webshop van onze hoofdsponsor in de gaten. De liefhebber met ZLU poloshirt aan tijdens het inkorven of opwachten van de duiven, mogen mij een foto toesturen, en voor 100 % komt deze op de ZLU site. Een site die tijdens het seizoen meer dan 100.000 maal aangeklikt wordt.
.

.
Deze versie is voor de winnaars 2022, zorg dat je er bij komt, was vroeger de slogan.
Maar deze geldt op de dag van vandaag ook nog.
.
Namens bestuur ZLU,
Hub Wetzelaer, Pr. ZLU vluchten.

Het was vandaag een wat teleurstellende vlucht voor ons maar ook echter heel goed verklaarbaar waarom onze duiven net niet de kop pakte van deze toch mooie dagfondvlucht.
Onze duiven waren deze week absoluut top ,ik durf haast te zeggen bijna nooit zo’n perfecte groep duiven ingekorfd. Ze trainde de hele week geweldig en toen we donderdag de duiven inkorfde waren ze zo goed dat ik er haast van overtuigd was dat het niet beter kon. Prachtig van kleur op het borstbeen,ogen als diamanten, allemaal warme pootjes, een waar genot om zo’n ploeg duiven in te mogen korven.
Mijn enige angst was het feit dat we verleden week de doffers thuis hadden gehouden. Die doffers waren zo goed dat ik ze allemaal wel op Bordeaux had durven zetten. Rond en gezwollen en na een dik uur trainen nog met veel moeite uit de lucht te krijgen. Maar die week thuis zat me niet lekker en zeker niet omdat we ze ook niet weg hadden kunnen brengen.
Zaterdag morgen werden de duiven vroeg gelost (7.00) en we verwachtten de duiven zo rond half 3. De draaiende wind kon wel eens voor een verrassing gaan zorgen. De eerste 300 km een tegen windje en dan de wind hard op de staart. Persoonlijk ben ik niet zo van dit soort vluchten maar je hebt de vluchten nu eenmaal niet voor het uitkiezen.
We hadden de “539” weer meegegeven (als enige duif) op Niergnies en die had dus ook 14 dagen stilgezeten. En dat had hem blijkbaar niet echt goed gedaan – want ondanks dat hij net zo mooi was als de rest – kwam hij recht uit het Noorden terugvliegen en zat voor zijn doen veel te laat. Hij won de 35e prijs in de club tegen 332 duiven.
Zo rond half 3 werd het spannend en tuurden we gedrieën Lida ,Jochem en ik de lucht af op zoek naar duiven. Echter weinig duiven te zien en de spanning steeg ,dan plotseling zien we een duif heel laconiek rondjes vliegen boven ons hoofd. Niemand had de duif zien aankomen dus was ze vermoedelijk richting het oosten gekomen. Na enkele rondjes viel ze in stijl op de klep. Het was mijn 1e getekende,de “105”,een dochter van Young Powerboy en Sara ,de duif die verleden week ook onze eerste duif was (op de pittige midfond vlucht).
Terwijl wij de duif bij Teus meldden viel de 2e duivin en in 11 minuten hebben we er 9 en surprise ,surprise, dat waren allemaal duivinnen. Dus van de 26 duivinnen die we verleden week wel hadden gespeeld pakken we er 9 in 11 minuten van ruim 580 km. De doffers kwamen gewoon te laat maar wel in een inkorf conditie weer thuis. Trouwens in onze club waren de bij de eerste 20 prijs duiven 2 doffers, op prijs 14 en 18.
Conclusie het was een mooie vlucht voor snelle dagfond duiven die er goed inzaten (wat wedstrijd ritme betreft).Onze doffers zaten er niet goed in en dat is funest op zo’n snelle vlucht. Oriëntatie vermogen is nu eenmaal cruciaal voor een snelle vlucht. (Voor je het weet zit je er voorbij en dan mag je tegen de wind in terug komen vliegen). We hebben weer wat bijgeleerd en hopen dit voortaan te voorkomen. In de club beginnen we met prijs 6 (280 d) en hebben we er 12 bij de eerste 27.Onze duiven vliegen 28 prijzen van de 51 gezette duiven. Compuclub maakt er de laatste tijd een potje van, dus in groot verband is nog niets te vinden. Krijg net bericht in afd5 r/oost tegen 3452 duiven beginnen we met prijs 65 en 90 en vliegen 51/37 (72 % prijs).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Duiven van Piet van Alphen uit Dirksland vliegen mee in de Algarve Great Derby in Portugal.
Eénhoksrace - Algarve Great Derby – Portugal
Onder de naam V.d Noort / Van Alphen stonden er 24 mei jl. 4 jonge duiven van Flakkee in de finale.
Najaar 2021 bracht Ron van de Noort uit Westzaan de jonge duiven uit een samenkweek naar Piet van Alphen in Dirksland. Ter sprake kwam de enthousiaste ervaring van Ron met éénhoksraces / OLR – One Loft Race. Voor de geplande Algarve Great Derby vlucht had hij echter op dat moment geen jongen beschikbaar, waarbij Piet het voorstel deed om een paar jongen die nog bij een paar nieuwe kweekkoppels lagen mee te nemen.
De afspraak werd gemaakt dat Ron de duiven zou inschrijven en de kosten voor zijn rekening nemen. Zo vertrokken er op dat moment 6 jongen richting Portugal. Daarna ontstaat er een lange periode van radiostilte oftewel geen nieuws van de organisatie. De jongen zullen uitgewend worden in het grote hok in Portugal, de nodige entingen ondergaan en de trainingen worden opgestart.
Begin Februari 2022 werd de lijst met deelnemers gepresenteerd. In totaal 323 liefhebber brachten 2060 duiven bijeen voor een eerste africhtingsvlucht. Grote namen als Reijnen Bolton, Ulrich Lemmens, Dr. Schwidde, Emiel Denijs brachten soms meer dan 10 teams van 4 tot 6 duiven in de strijd.
Hoe zouden de Flakkeese duiven zich staande houden tussen deze rasduiven ? Op de site van BENZING: https://www.oneloftrace.live/ kun je van vele races wereldwijd live de aankomsten van de duiven volgen.
De eerste africhtingsvluchten waren al leuk om te volgen, soms kwamen ze per honderden aan en het kon ook uren duren voordat de groep weer compleet was. In een aantal weken doorlopen ze 11 trainingsvluchten van 5 tot en met 150 km. Tijdens deze trainingen zijn er al de nodige afvallers.

Omdat het hok in de Algarve ( Zuid Portugal) staat vliegen de duiven van Noord naar Zuid. Ook hier enorme verschillen tussen de snelheden bij de verschillende trainingen, soms maar net 800 m/ min en de andere week bijna 2200 m/ min.

Na de trainingen bleven er nog 4 duiven van team vd Noort / van Alphen over. Dit zouden qua verwachting ook de meer dagfond duiven moeten zijn. Omdat er geen tussenstand werd doorgegeven is er wekelijks zelf een klein Excel lijstje gemaakt van de onderlinge aankomsten. Dit lijstje werd tussen Ron en Piet gedeeld. Van de 6 races was het de 21-1154696 die 4 keer als eerste binnen het team arriveerde. Met dit resultaat werd deze duif, waarvan nog onbekend is of het doffer of duivin is, over de lange afstand vluchten 10e asduif.

Finale
Ook de laatste race van 486 km vanuit Alfandea da Fe, bleek een loodzware opdracht. Om 7.40 uur werden ze gelost en de eerste duiven arriveerden om 13.05.01 uur. Om 13.10.32 was het wederom de 21- 1154696 en een minuut later de 21-1154676 die werden geregistreerd.

2 van duiven de 4 thuis op het moment dat er van de eerder genoemde internationaal bekende toppers nog geen duif thuis was. Dat geeft een goed gevoel ! Om 14.09 uur was de 21-1154606 thuis en de volgende morgen om 8.39 uur waren alle 4 duiven van het team thuis. Na een week ontbrak helaas nog 30% van de duiven op het hok, hetgeen de zwaarte van de races benadrukt.
Beste Nestkoppel van de Algarve Great Derby 2022
De nestmaat van de 696 met nr 1154606 werd over deze vluchten 30e asduif. Waarschijnlijk zijn ze daarmee het beste koppel van de gehele Algarve Great Derby race.

Mooi om te zien dat deze duiven de grotere afstanden aankunnen, dat was ook het doel van deze late jongen kweek. De ouders van de 10e en 30e Asduif hebben hun goede genen doorgegeven.
De vader is namelijk een zoon van de Niels van Piet van Alphen. 1e Nationaal S2 Argenton 603 km tegen 7273 duiven en was oa de beste dagfond duif 2019 bij de Eendaagse Fondspiegel.
De moeder van dit koppel is gekweekt door Marc van de Hurk uit zijn succesvolle Super koppel ( 6 zoons zijn succesvol op de NPO dagfond vluchten) De lijn van dit koppel omvat oa een comb. Van Wanrooij duif met de Young Marseille ( de Rauw Sablon en broer Harry – Hooymans x Molleke Rik Cools in de pedigree
De ouders van de 2e duif op de 24e plaats in de finale is gekweekt uit een volle broer van bovengenoemde duivin uit het Marc van de Hurk koppel x een rechtstreekse dochter van Godiva van Rik Hermans.
Rik Hermans duivin 2019 – 6109408 ( Lijn Di Caprio X Godiva)
Father Zoon nieuwe Zoon / grandchild from Di Caprio ( Heremans Ceusters) x Daughter Friendship ( Rik Hermans).
Mother is Godiva B13- 6215886 1e Belgium Olympic pigeon Brussel 2017 and 2e Nat. AS-pigeon grote halve fond oude KBDB 2015 ( with 7 times within 63 National Belgium)
Uiteindelijk behaalde het team van 4 duiven van Ron vd Noort en Piet van Alphen de 5e plaats over de vluchten – Middle Distance 300 – 500 km.

Een prachtige eerste ervaring met éénhoksraces. Ook voor de kleine melker of zelfs voor geïnteresseerden zonder duiven zijn er daarmee mogelijkheden. 17 vluchten lang worden alle resultaten door Benzing geregistreerd. Invloed van liefhebber, locatie, voeding vallen weg, een eerlijkere strijd lijkt niet mogelijk.
Wat gebeurt er met de duiven? De duiven worden op de GP loft website: www.gploft.com in groepen gedurende een aantal weken verkocht. Hiervan gaat een x bedrag naar de onkosten voor het maken van foto’s, verwerken van informatie etc. en 50 % van de opbrengst naar de (team) eigenaar van de duiven.
De communicatie door de organisatie over de stand van zaken, hokken, voeding etc. gedurende de gehele periode kan duidelijk beter. De info via de Benzing site is echter prima.
Wellicht goed om nog te vermelden dat de winnaar van de finale race met € 10.000 naar huis gaat.
Kortom een ontwikkeling in de duivensport die prima past in deze tijd. Ik denk er sterk over om als niet duivenmelker hier een volgende keer aan mee te doen.
Wie weet tot later !
Bram Koppenaal






Dear friends of pigeon sport,

Om te weten wat de status is van het aantal vogelgriepuitbraken en waar maatregelen van kracht zijn, of weer zijn opgeheven, kunt u het overzicht op de NPO-website raadplegen.Klik op onderstaande button voor het meest actuele overzicht.
Wekelijks komen er vele vragen binnen bij de medewerkers op het NPO Bureau. We delen een aantal veelgestelde vragen via ODH, want wellicht leven deze vragen bij meer van de lezers/liefhebbers.


Bent u geabonneerd op Op (de) Hoogte en ontvangt u deze ineens niet meer? Controleert u dan alstublieft eerst of ODH wellicht in de spam-box staat.
In ODH bieden we graag ruimte aan verenigingen en afdelingen om leuke verhalen, bijzondere initiatieven of spannende wedstrijdverslagen met de lezers van ODH te delen. Hierbij willen we iedereen de kans geven zijn/haar bericht onder de aandacht te brengen. 






















































